Oldschool backpacker biler
Der er kæmpe forskel på at rejse rundt i Australien i bil, sammenligner man i dag med 1980’erne og 1990’erne. Hvilke biler der var på markedet, budgetter og ambitioner. Den væsentligste forskel ligger dog nok i vor tids anvendelse af Internet og Sociale medier.
Dengang skulle biler være billige, praktiske og anvendelige. I dag skal de være Instagram’able.
I dette indlæg kan du bl.a. læse om:
Køb og salg af biler
Det var lidt et eldorado at købe og sælge biler dengang. I Sydney foregik stort set al handel i gaderne omkring Kings Cross, mest af alt i Victoria Street hvor der også lå mange hostels. Hostels dengang var også et kapitel for sig selv. Biler holdt i gaden med ‘Til Salg’ skilte i forruden og sælger var sjældent mere end et par meter væk. Der var ingen mobil telefoner, men alle havde styr på alle, og forlod man bilen i længere tid efterlod man en seddel i forruden om hvornår man var tilbage igen.
Biler blev handlet kontant og gaderne i Kings-X var ikke det fedeste sted at rende rundt med $2-3.000 i kontanter. Det var altid lidt af en fest når der blev solgt en bil. Det var almindelig praksis at give en omgang når man fik solgt, og på en god dag kunne der godt glide et par stykker indenbords.
At sælge sin bil på denne måde var som at spille med i lotteriet. Det var absolut et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
Der gik mange sjove historier om hvornår det var den bedste tid at købe og den bedste tid at sælge
Nogle perioder var der masser af biler til salg, men stort set ingen købere. Som køber var dette en skøn situation, for de fleste var desperate for at sælge før de skulle rejse videre, og det var muligt at presse priserne helt i bund. Jeg husker én uge hvor 8-10 biler simpelthen blev efterladt med nøglerne i tændingen og en seddel i forruden. “I’m your new car. Take me”. Den efterfølgende uge kunne så være direkte modsat. Kun en håndfuld biler til salg, men en kæmpe skare af nylandede backpackere der bare skulle have hjul under fødderne, og så derud af. Jeg oplevede flere gange at der nærmest blev hold auktion over de populære biler og at sælger gik derfra med $800-1.000 mere end bilen var sat til salg til. Der gik mange sjove historier om hvornår det var den bedste tid at købe og den bedste tid at sælge, men der havde sjældent hold i virkeligheden.
Biler dengang solgte typisk for mellem $1.500 til 5.000. De fleste budgetterede med $2.500 og reparation og vedligehold af biler dengang kostede på ingen måde i nærheden af hvad det koster i dag. Tillige var de fleste biler lige til at gå til. Der var ikke så meget elektronik der kunne fejle, og det krævede ikke specielle uddannelser af mekanikere for at kunne lave disse biler. Jeg lavede stort set alle reparationer selv, og den daglige service var til at overse. Med et godt udvalg af de mest almindelige reservedele i bagagerummet kunne man altid komme videre.
Gamle klassikere
Hvis du rejste i Australien dengang, vil du nok nikke genkendende til nedenstående biler som var blandt de mest udbredte backpacker biler. Ford og Holden var kongerne blandt disse. Store 6 cylindrede motorer med masser af power, bygget til dette land og til at modstå varmen og de ujævne veje. Rummelige og billige familiebiler som alle havde råd til. Selv dengang kunne man klemme 10 km/literen ud af sådan en øse når det bare gik derudaf. Aircon var 2 nedrullede vinduer og var man heldig kunne man fange en lokal station på radioen. Udvalget af AM stationer var væsentligt større end på FM båndet, og graden af underholdning var blandet. Jeg flottede mig og købte en radio med kassettebånds afspiller og nød så godt af de bånd jeg havde mixet hjemmefra.
Tiderne har absolut forandret sig og det ses tydeligt i det udvalg af biler der er til salg i dag. Det er ikke ualmindeligt at der budgetteres mellem $10-20.000 AUD til køb af bil, og mange af dem er indrettet som kørende hjem. Ikke noget med at gå ned på komfort, og for gud skyld ikke have strøm til at lade diverse gadgets i form af mobiltelefoner, bærbare, trådløse højttalere, droner, m.m. Mange biler er i dag udstyret med solceller, køkkener, senge med høj komfort og masser af elektronik og gejl. Det må da være fedt at kunne se en video og lave sig et varmt måltid mad imens man venter på roadside assistance fordi en eller anden elektronisk anordning i bilen ikke kunne tåle varmen i outbacken, eller rystelserne fra de langt fra jævne vej.
Der er så også dem der fortsat vælger en stor station wagon, smider en madras ind bagi sammen med et klapbord og et par stole, skruer ned for ambitionerne og bare cruiser derudaf, alt imens Australiens skønne natur passerer forbi til lyden af favorit playlisten og duften af frihed.